Wednesday, November 26, 2008

bersalin????

duduk sorang 2 kat umah lah yang membuatkan aku nak mencoret detik2 melahirkan aqil 29 november tahun lalu..bro balik lmbat malam ni...

beginilah alkisahnyer..................

pada 28 hb nov aku bekerja seperti biasa...targetku sampai 30 november aku akan bekerja dan lepas tu nak cuti awal..walaupun due date adalah 13 dec..dah x larat rasanya nak datang kerja dan memandu kenderaan lagi..lagipun aku plan nak beranak di pahang..lepas balik keje anak dara and mak dara lay hong ajak aku lepak kedai mamak kat belakang opis..aku pun makanlah roti canai..2 keping lagi..dalam kul 6 pm aku pun balik rumah..

balik rumah dah x makan nasi..lepas solat maghrib aku pun layan CD korea..the sassy girl..aku br jer beli CD tuh..x ingat dah CD ke berapa aku tengok..aku pun dah rasa letih dan mengantuk..tup2 aku tengok ada darah kat baju..haah..xkan dah keluar tanda kot..aku pun pegi check kat bilik air..memang betul ada tanda darah..tapi xde rasa sakit..bila bagi tau bro,bro rilek aku pun rileks gak..rasa mcm x nak pegi lg spital..tp kalau dok kat umah tiba2 nak beranak macam mana..

akhirnya..bertolak la ke hospital klang dalam pukul 12 malam..sampaii kat spital cari tempat parking..pastu jalan slow2 ke tempat pendaftaran bersalin..rasa cemas dan cuak..nasib baik bro pimpin tangan..rasa sayu sangat..sblum tu pun dah sayu..tepon mak bg tau nak ke spital dan mintak ampun sekali..sayu dan sedey sangat ..macam nak pegi ke tempat yang jauh jer..

rupa-rupanya kat rumah adik2 ,mak dan abah x putus2 doakan aku..adikku yang malas nak ngaji pun pada malam tersebut..solat hajat dan ngaji untuk aku..terharunyer..

lepas daftar..dr pun check..br buka 1cm..wahh..lambat lg nak bersalin nih..oleh kerana ada ward kosong aku pun leh masuk ward..kalau penuh mesti dia suh balik..dapatlah masuk wad kelas 3 sebab kelas satu penuh and kena tempah..xpelah..bagus jugak kelas 3 nie ada ramai orang..xlah seram dok kat spital..

malam tu xleh nak tidor..teringat bro dan family kat kampung..ada orang katil sebelah baby kembar..alih2 aku tolong dia jaga baby yang lg satu bila dua2 nangis..hehehe..masa tuh lom sakit lagi..sambil tuh dok mesej dengan bro..sayu sangat..sedey semacam jer..bro tunggu kat dalam kete..dia tido kat kete..cian bro..lepas tuh aku pun tertidor..

sedar2 dah pukl 6 pg...dalam pukul 7 pg check lagi bukaan baru 1.5 cm..lambatnyer..dah mula rasa macam sakit senggugut ckit2..kul 7.30 bro tepon and bagi tau mak,abah,omar and osman ada datang..pagi tuh jumpa la abah and mak..abah balik semula keratong tapi mak tinggal..nasib baik ada mak teman..dalam kul 11 dah sakit kuat jugak..tapi br 2 cm..lambatnyer..bila waktu melawat mak and bro masuk..tengah sakit..nsib baik mak ada..mak and bro tolong picit and urut kaki dan tangan..rasa selesa sikit..terbuai dengan belaian dan kasih sayang seorang ibu dan suami..

pukul 2 dah abis waktu melawat..nampak mak sayu jer tinggalkan aku kat dalam ward tuh..kalau boleh memang nak mak sentiasa ada..dalam kul 3 sakit kuat sangat..tiba2 bunyi 'pop'...rasa sakit sangat tu hilang seketika dan cecair jernih mengalir dengan deras kat celah kangkang..aku panggil nurse bg tau..tp nurse tu macam blur2 jer..

nasib baik ada staff nurse..dia pun bagi tau air ketuban dah pecah..so aku pun di pindahkan ke bahagian lain sebelum ke tempat bersalin..di situ perutku di letakkan sejenis alat untuk mengesan jantung baby.. x selesanya..dengan rasa sakit yang kejap2 datang..aku macam lalok pun ada..wpun xde di beri sebarang ubat lalok..kejap rasa nak kencing ..kejap nak muntah..kejap nak berak..serba x kena..bila nak terkencing nurse catheterize jer..sakit jugak..dulu2 aku wat kat kucing procedure yg sama mesti sakit kan..

pukul 4 mak and bro dah bley melawat lagi..seronok nyer..mak gosok2 tangan dan kakii..kurang sikit rasa sakitnyer..nmpak berlinang air mata mak tgk aku sakit..sayunyer..bila cek bukaan baru 4 cm...lambatnyer lg..dah la asyik kena selok jer..kalau ada 4 dr waktu tuh,4 x la kena selok..tu belum tambah nurse lagi..nurse dekat HTAR ni baik2 jugak..dah sampai abis waktu melawat pun belom lagi bukak sampai 9 cm..baru 7 cm jer..

akhirnya pukul 8 malam nurse tolak je aku kat tempat bersalin wpun bukaan baru 8 cm..dia kesian tengok aku..sampai kat tempat bersalin..bila dr check..baru 7 cm pulak..huhuhu..dekat sejam dok kat dalam tuh menahan sakit..dah beberapa orang siap bersalin tp aku belom lagi..dah kul 9.30 nurse kat ctu pun ajar aku cara2 meneran..terima kasih nurse..memang sangat membantu..akhirnya samapai jugak masanya..9 cm..x sabar nak keluarkan baby..dalam 3-4 x teran keluarlah baby yang di nantikan itu pada pukul 9.52 malam..puas hati rasanya..dah keluar..x lama nurse letak baby boy itu kat atas dada aku..aku pegang sekejap jer sbb kesian baby x berbalut di letak atas aku..lepas tu sesi menjahit lah..panjang jugak jahitan tuh..

setelah semua selesai..dalam pukul 11 mlm baru aku balik ke ward semula..mak and bro dah risau lmbat sgt keluar dr dewan bersalin..tp dapat lah mak n bro tengok aku dan baby sekejap sebelom diaorang balik tido..bro pun azankan baby masa tuh..dah lambat..tp xpelah..buat pertama kali pakaikan baju,baju mcm dah x muat..hahaha..mak aqil salah beli saiz kot..

esoknye..dalam kul 2 pm dah bleh balik rumah..bermulalah episod aku,baby,bro,mak menjaga baby itu.............

No comments: