Thursday, November 27, 2008

keje government vs private..

hermmm..apa bezanya ek..

yang pasti keje gomen banyak cuti dan senang nak cuti...hahaha..aku rasa part ni jer yang aku suka bila keje gomen..

kalau ikutkan lebih enjoy keje private..mungkin sebab dah 3 tahun aku bersama private sektor..aku pun bias lah..keje gomen nie lom sampai setahun lg..tp ikhlas cakap...hari pertama melapor diri keje gomen nie aku dah rasa macam nak benti..ntah apa2 kan..lepas 6 bulan baru aku dapat biasakan diri..

yg best keje private..kalau sakit g klinik mana2 pun leh claim balik..siap ada insurans perubatan lagi..keje gomen???kalau nak percuma kena g spital or klinik kerajaan..rasanya kalau sakit sama ada dah sihat atau makin teruk sementara menunggu rawatan and nak daptkan mc..nak tak nak aku bazirkan la jugak duit kat private clinic..bolehlah berehat kat umah bila sakit..yang untung gomen pulak,mak dan ayah,anak and hubby di cover sekali untuk perubatan..

gaji??? lebih kurang jer..mungkin ex- company yang aku kerja tidak menawarkan gaji yang byk kot..tp kalau private nak dapat bonus more than 1 month sgt cerah compared to gomen..hehehe..tp x pernah pun dapat lagi..huhuhu..

sekarang ni aku masuk keje kul 7.30 pg balik kul 4.30 ptg..sabtu ahad cuti..semua PH cuti best giler..dulu masuk keje kul 8.30 pg balik kul 5pm..tp jarang dapat balik awal..sebab perjalanan dari ladang ke klang agak jauh..pastu hari sabtu keje kecuali sabtu pertama dan ketiga..ahad pun kadang2 kena keje..nak2 bila ada audit or ada pelawat nak datang on monday..poyo gak..tapi keje rileks ..aku rancang jadual keje aku sendiri..kat cni..kadang2 banytak keje sampai x cukup masa ..kadang2 pulak sampai x tau nak wat apa bila sume keje dah settle..

kat gomen banyak protokol..seniority adalah keutamaan..hermm..private sempoi..tp banyak gak meeting and kena wat perbentangan..biasanya pasal performance la..jenuh gak aku merayau ladang ke ladang dan untuk wat presentation dan present pada bos every month....sekarang nie setiap 2 bulan ada meeting seksyen.. lebih kurang jer kalau bab nie..

lagi satu..keje private banyak juga la membanting tulang..keje gomen kita leh suruh staff buatkan..tp aku ni jenis x sampai hati sgt nak suh orang..kadang2 suh jugak kalau dah x larat sgt..hehehe..

itulah yang aku dapat ingat ckit2..kalau ingat lagi aku akan edit post nie..hehehe
..

No comments: