Friday, July 29, 2011

Bersalin amni..

ntah kenapa.... aku suka mengabadikan coretan kisah bersalin ku di sini..mengandung kan AMNI FAIQAH menerjunkan aku ke dunia alahan yang sangat teruk..4 kali aku keluar masuk sepital..di sebabkan kekurangan air dalam badan..

tiap2 kali pregnant aku slim..konon2 la..hahaha..tapi peknen amni perut yg paling besar aku berjaya capai..takut tgk perut sendiri.. masa ngandung amni banyak bg ceramah dan aku g kursus untuk pengesahan jawatan..sebulan sebelum due aku pi kursus INDUKSI UMUM...lagi 2 minggu due aku g INDUKSI KHUSUS (JPV)...due date 28/11/2009...kursus induksi berakhir pada 25/11/2009..sebelum raya haji..berani giler rasanya aku berkursus di melaka pada ketika itu..tapi bro ada la dtg jenguk hari sabtu ahad..cuak2 aku takut terberanak di melak..kalau bole x mau la jd anak melaka..bersepah lak tempat kelahiran anak2 aku..

sepanjang berkursus hari2 pujuk baby dalam perut..'kita abeskan dulu kursus ye..'mendengar cakap anak ini..lepas abes kursus pun x mo keluar lagi..dah x larat sgt rasanya memboyot...dapat la aku beraya haji kat keratong masa tuh..

tunggu punya tunggu...dah lebih due date..masih x beranak lagi..pukul 11 pagi 29/11/2009 dah rasa sakit2 ..contraction..tapi x kerap lagi..dah dekat pukul 2 petang makin kerap dan konsisten..dalam 15 minit sekali..terus ajak bro g spital Muadzam Shah..sampai sana..cek masih belum buka jalan..ayoyoyo...sakit sudah kerap 10 min sekali tapi servik belum buka..adoyaiii..mcm2 aku pk ..adakah perlu d bedah..huh..pastu dr suruh balik jer dulu..Hampa sambil menahan sakit..dalam kul 5 dah ada kat keratong semula..memang berkala 10 ninit sekali sakitnya..pastu pergi pula klinik kesihatan chanis..naseb baek ada misi nak tolong cekkan walaupun ari ahad..ni yg best dok kat kg..sabtu ahad leh ketuk klinik..hehe..cek lagi masih xde jalan ..baru 0.5 cm..tapi sakitnya memang mcm nak beranak sgt dah..pastu misi suggest pergi Hospital Segamat pulak..aku pun menurut jer..

sepanjang jalan (60-70 km)...aku tahan sakit sambil tertidor..tanpa di sangka..lagi 5 minit nak sampai ke spital..dalam pukul 9 malam ada bunyi 'pop'..dan basah seat depan yg aku duduk tuh..air ketuban dah pecah rupanya...berdebar rasanya..naseb baek bro tenang jer..

terus ke kecemasan..aku dah x mampu berjalan lagi dah..naik wheel chair..bro pergi parking kete..aku terus masuk tempat bersalin..tapi nurse tu lengah2 jer n endah x endah je layan aku..dia biar aku sorang2 kat dalam bilik tu..aku nampak nurse lalu n bagi tau..kenapa saya macam meneran yea..??dia jwb balik..ye ker?pastu dia pun cek..then dia yg mengelabah...jalan dah buka habes..dah boleh beranak..aku lagi la menggelabah..berlari dia tolak aku atas wheel chair menuju tempat bersalin..sempat tukar baju jer terus melompat naik katil..nurse tulah yg kelam kabut..aku lagi la ..terlompat naik katil..hehe..

dah baring n nurse suh teran..hilang pulak rasa sakit tuh..mcm mana nak teran aku tanya nurse..pastu rileks jap n baru ada rasa semula..dah 2-3 kali teran, tepat jam 9.30 pm lahirlah AMNI FAIQAH BT AZHAR...tgk mcm kecik jer..aku tanya misi bape kg? 3.7 kg jawabnya..tergezut aku..hhuhu..patutla besor sgt perut aku..hehe..yang lebih istimewa..tarikh lahir amni sama dengan aqil 29/11..waktu lahir pun lebih kurang..Amni 9.30 pm dan aqil 9.52 pm..

Cepat sgt rasanya proses tu..x sempat bro nak tgk aku bersalin..dia dok tgh parking lagi..sampai2 jer aku dah beranak..huhu..tapi kalau dia masuk mau pengsan kot tgk darah..amni lah yg paling cepat dapat jumpa abah dia lepas di lahirkan..yang lain lambat sbb prosedur hospital..aqil lepas 2 jam baru jumpa..aniq pun lepas 2 jam..

moga2 puteri mak ni akan jadi anak yang solehah..AMIN

No comments: