Sunday, July 31, 2011

Ayam masak pedas/merah

last wk..aku bermalam kat umah adik kat aman putra..kebetulan malam tu dia nak memasak ayam masak pedas..masing2 kena bwk pot luck rupanya..

dalam kul 12 depa berdua mula wat keje..aku xleh tido sebab panas sgt..so join la diaorg memasak kat dapur..

dapatla aku intai apa rahsia masakan ayam pedas ni..sepanjang kawen dah dekat 5 tahun ni..x pernah aku masak lauk ni sebab takut tak sedap..rupanya senang je nak bagi sedap..

1) bawang kena tumis banyak..
2) cili kering yg dah di rebus di goreng sebelum di kisar
3) cili kering di kisar dengan minyak masak -utk hancurkan biji cili..

sume ni aku x pernah buat..selama ni aku selalu masak ikan ,sotong dan udang pedas je..kadang2 jd dan selalunya x jadi..rasa pahit cabai jer..kalau wat sambal ikan bilis ada la rasa sedap ckit..

sejak dah tau rahsia ni..dah 3 kali aku masak ayam masak pedas/merah ni..hehe..ari ni pun dah masak..bro cakap sedap..nyum nyum..aku pun rasa sedap(Masuk lif tekan sendiri)..haha..

tadi tgh masak siap berangan n bagitau bro..leh wat nasi tomato n jual kat pasar ramadhan nih..hahah..diam jer bro..malas nak layan kot..

2 comments:

Suhana said...

ko pandai masak ke da?hahaha

Suhana said...

hmmmmmmmmmmm